Instrukcja elektronicznej rejestracji jako osoba bezrobotna w Powiatowym Urzędzie Pracy w Bielsku-Białej - przykładowa rejestracja. W zależności od przekazywanych indywidualnych danych proces rejestracji może się różnić. Należy podawać tylko prawidłowe, zgodne ze stanem faktycznym dane.

Rejestrując się poprzez stronę praca.gov.pl prosimy o podawanie w formularzu numeru telefonu do kontaktu !!! - przyspiesza to obsługę wniosków.

 I. Założenie profilu zaufanego

Aby się zarejestrować elektronicznie bez wizyty w urzędzie konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego (lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego).

Profil Zaufany to metoda identyfikacji osoby w Internecie. Jest on niezbędny gdy chcemy złożyć wniosek elektroniczny do urzędu. Jak założyć Profil Zaufany bez wychodzenia z domu?

 

1. Przejdź na stronę:  https://pz.gov.pl/  i wybierz Zarejestruj się (prawy górny róg)


Zrzut ekranu


2. Wybierz sposób uzyskania Profilu Zaufanego: Banki i inni dostawcy (Istnieje możliwość potwierdzenia Profilu Zaufanego w Punkcie Potwierdzającym, jednak w okresie stanu epidemiologicznego mogą być one nieczynne)



Zrzut ekranu

 

3. Wybierz swojego dostawcę tożsamości - swój bank


Zrzut ekranu

 

4. W zależności od wybranego banku proces rejestracji może się nieco różnić. Przykładowo wybierając mBANK, po porawnym logowaniu, należy przejść w zakładkę EURZĄD, wybrać ZAREJESTRUJ Profil Zaufany, sprawdzić poprawność danych, zanotować identyfikator Profilu Zaufanego, zaakceptować i zatwierdzić rejestrację.


Poprawność rejestracji Profilu Zaufanego można sprawdzić wchodząc ponownie na stronę https://pz.gov.pl i wybierając Zaloguj się.
 

5. Po poprawnym założeniu Profilu Zaufanego możesz składać wnioski elektroniczne do urzędu poprzez strone praca.gov.pl.

 

II. Rejestracja w Urzędzie Pracy


1. Na stronie internetowej praca.gov.pl zamieszczono listę usług elektronicznych, które można załatwić przez Internet. Z listy tej należy wybrać interesującą nas usługę - Rejestracja osoby bezrobotnej, poszukującej pracy:


instrukcja

 

2. Nastepnie należy wybrać adresata wniosku - Powiatowy Urząd Pracy w Bielsku-Białej. W tym miejscu możemy również zapoznać się z filmem instruktażowym dot. elektronicznej rejestracji.


instrukcja

 

3. Formularz uzupełniamy przechodząc przez kolejne zakładki (przycisk DALEJ). Pierwszym krokiem jest uzupełnienie ankiety, która ustali nasz status na rynku pracy. Odpowiedzi na pytania muszą być zgodne z prawdą, indywidualne dla każdego klienta, pod rygorem odpowiedzialności za składanie fałszywych oświadczeń.

instrukcja
 

4. Po uzupełnieniu ankiety przepisujemy kod z obrazka i przechodzimy na kolejną zakładkę formularza wybierając Ustal status osoby na rynku pracy


instrukcja
 

5.  Potwierdzamy ustalony status.


instrukcja

6. Następnie wybieramy metodę rejestracji - Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy


instrukcja
 

7. Zapoznajemy się z informacjami, w tym wykazem dokumentów, potrzebnych do rejestracji. Wymagane dokumenty należy zeskanować. Można również zrobić zdjęcia telefonem komórkowym, jednak należy zwrócić uwagę na wielkość pojedynczego pliku (maksymalnie 1MB). Mniejsze pliki można uzyskać wybierając gorszą jakość zdjęcia w telefonie. Zalecane jest przygotowanie wszystkich dokumentów na początku procesu rejestracji.


instrukcja

8. Wypełniamy dane identyfikacyjne i dołączamy wymagane załączniki


instrukcja
 

9. Podczas dodawania załączników na bieżąco można sprawdzać wielkość załączanych plików i ich ilość.


instrukcja

 

10. W kolejnych krokach uzupełniamy Wykształcenie, Umiejętności, Przebieg zatrudnienia, posiadane Uprawnienia, itp zgodnie z kolejnymi krokami Formularza rejestracji


instrukcja
 


11. W zakładce Rodzina mamy możliwość Zgłoszenia członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego.

instrukcja
 

12. Po uzupełnieniu wszystkich danych mamy możliwość zweryfikowania załączonych dokumentów oraz w razie potrzeby Dodania dodatkowych załączników


instrukcja




 

13. W kolejnym kroku przekazujemy dane kontaktowe (telefon, e-mail) - dzięki nim pracownik urzędu będzie mógł skontaktować się w celu wyjaśnienia wątpliwości. Wybieramy również sposób przekazania dokumentów rejestracyjnych (w tym decyzja o rejestracji, czy prawie do zasiłku). Możemy wybrać przekazanie dokumentów LISTOWNIE lub na konto w systemie Praca.gov.pl


instrukcja

 

14. W kolejnym kroku akceptujemy Warunki zachowania statusu. Po zaznaczeniu pola Akceptacji możemy również dokonać Podglądu wypełnionego Wniosku.


instrukcja

 
15. Jeżeli przekazane dane są poprawne akceptujemy Oświadczenia co do zgodności ze stanem faktycznym.


instrukcja
 

16. Wybieramy sposób identyfikacji wniosku - rodzaj podpisu. W przypadku posiadania Profilu Zaufanego wybieramy Podpisz wniosek profilem zaufanym ePUAP i wyślij



instrukcja

 

17. Akceptujemy komunikat i system przenosi nas na stronę logowania Profilu Zaufanego. Wprowadzamy dane logowania (login hasło lub poprzez bank) i wybieramy Podpisz wniosek i wyślij.


instrukcja

18. Po poprawnym wysłaniu wniosku ukaże nam się Podsumowanie - Elektroniczna rejestracja przebiegła pomyślnie.


instrukcja
 

19. Na portalu Praca.gov.pl mamy możliwość zalogowania się i sprawdzenia przesłanego formularza. Aby zalogować się na Praca.gov.pl wybieramy Zaloguj (prawy górny róg)

 

instrukcja

 

20. Logujemy się na przykład posiadanym Profilem Zaufanym (Logowanie przez login.gov.pl)



instrukcja

 

21. Po poprawnym zalogowaniu na zakładce SPRAWY mamy podgląd przesłanego Wniosku o rejestrację.


instrukcja